IF AMERICANS KNEW

Jodi Rudoren, Another Member of the Family: Meet the
New York Times’ New Israel-Palestine News Chief

By Alison Weir, CounterPunch, February 21, 2012
Executive Director, If Americans Knew and President, Council for the National Interest

Past and Present NY Times Jerusalem Bureau Chiefs: Jodi Rudoren, Ethan Bronner, Steven Erlanger, Thomas Friedman

ichael Lerner, the editor of Tikkun Magazine,

is known for his frequent condemnations of

Israeli violence against Palestinians. He is
labeled “pro-Palestinian” for such statements and is reg-
ularly attacked by pro-Israel zealots who charge that he is
disloyal to the Jewish state.

Yet, in reality, Lerner frequently speaks of his devo-
tion to Israel and states that his actions are taken in con-
siderable part to protect it.

A while ago Lerner explained the difference in his
feelings about Israelis compared to his feelings about
Palestinians. “[T]here is a difference in my emotional and
spiritual connection to these two sides,” Lerner said.

“On the one side is my family; on the other side are
decent human beings. I want to support human beings all
over the planet but I have a special connection to my fam-
ily.”

This statement comes to mind when one considers
the New York Times bureau chiefs who cover Israel-
Palestine.

The most recent person to be chosen for this power-

ful post at arguably the most influential newspaper in the
United States is Jodi Rudoren. She takes the place of
Ethan Bronner, who was preceded by Steven Erlanger,
who was preceded by James Bennet, who was preceded
by Deborah Sontag. All, according to an Israeli report, are
Jewish.

Most Americans — particularly those who would
object to only white reporters covering racial issues or
only male reporters covering gender issues — are reluc-
tant to discuss the potential bias in such a profoundly un-
diverse system, having been conditioned to fear that such
discussion would be “anti-Semitic” or would open the
commentator to this extremely damaging accusation.

In Israel, however, it is considered appropriate to dis-
cuss the Jewish roots of American politicians and journal-
ists since Israel was created specifically to be “the Jewish
state,” Jews have elevated status in it, and the vast major-
ity of Israeli land is officially owned by “world Jewry”
(although some individuals have publicly opted out).

An article on the Jerusalem Post website, a major

Israeli newspaper, focuses on this aspect. The article,

WWW.IFAMERICANSKNEW.ORG ¢ 202.631.4060
CONTACT@IFAMERICANSKNEW.ORG




“Judaism at the New York Times”, reports that “all New
York Times’ bureau chiefs for at least the last fifteen years
have been Jewish.”

The article’s author, Ashley Rindsberg, notes that
“the Times doesn’t consistently send Russian Americans
to its Moscow bureau... or Mexican Americans to lead its
Mexico City bureau...” and asks, “Why does the New
York Times consistently send Jewish journalists to head
their central office in the Jewish State?”

Rindsberg, who like many conservative Israelis con-
siders the Times’ reporting anti-Israel, provides a some-
what convoluted answer. The Times’ Jewish owners,
Rindsberg posits, are uncomfortable with their Jewish
identity. Therefore, he claims, they “would just as soon
as not have reporters who could be identified for their
Jewishness. And to prove it, they send Jews to the Jewish

State to report in a most un-Jewish way.”
The Times’ history of pro-Israel coverage

Despite Rindsberg’s view of the Times, analysis
shows its coverage to be consistently pro-Israel. A 2005
study found that the Times reported on Israeli deaths at
rates up to seven times greater than its reports on
Palestinian deaths, even though Palestinian deaths
occurred first and in far greater numbers.

A 2007 study of the Times’ coverage of various inter-
national reports on human rights violations by Israelis
and by Palestinians found that the Times covered reports
condemning Israeli human rights violations at a rate
only one-twentieth the rate that it covered reports con-
demning Palestinian human rights violations. The inves-
tigation found that during the study period there had
been 76 reports by humanitarian agencies condemning
Israel for abuses and four condemning Palestinians for
abuses. The Times carried two stories on each side.

In its early years the Times specifically avoided
assigning Jewish reporters to cover Israel out of concern
that such journalists would have an inherent conflict of
interest. This policy was reversed in 1979 after Abe
Rosenthal became the paper’s executive editor and
explicitly decided to choose Jewish journalists for the
position.

While his first attempt failed (he had thought his
choice, David Shipler, was Jewish), the Columbia

Journalism review reports that most of the journalists

who succeeded Shipler, beginning with Thomas
Friedman, have been of Jewish ethnicity. The article
notes that “for a century [the Times] has served, in effect,
as the hometown paper of American Jewry.”

Former NY Times executive editor Max Frankel, who
was an editor at the Times from 1972 through 2000,
admitted in his memoirs: “I was much more deeply
devoted to Israel than I dared to assert ... Fortified by my
knowledge of Israel and my friendships there, I myself
wrote most of our Middle East commentaries. As more
Arab than Jewish readers recognized, I wrote them from
a pro-Israel perspective.”

An article by star reporter and author Grace Halsell
describes her firsthand experience with pro-Israel bias at
the Times in the early 1980s.

Halsell had written books about the plight of Native
Americans, African Americans, and undocumented
Mexican workers. She was a great favorite of New York
Times matriarch Iphigene Ochs Sulzberger, whose father
had acquired the Times in 1896, whose husband and then
son had run it next, and whose grandson is now in
charge.

When Halsell next wrote a powerful book describing
the Palestinian plight, she incurred Mrs. Suzberger’s dis-
pleasure and was quickly dropped by the Times. Halsell
writes: “I had little concept that from being buoyed so
high I could be dropped so suddenly when I discov-
ered—from her point of view—the ‘wrong’ underdog.”

In her article Halsell quotes a revealing statement by
an Israeli journalist following Israel’s 1996 shelling of a
U.N. base in Lebanon that killed more than 100 civilians
sheltering in it: “We believe with absolute certitude that
right now, with the White House in our hands, the Senate
in our hands and The New York Times in our hands, the
lives of others do not count the same way as our own.”

Since 1984 New York Times bureau chiefs have lived
in a house that was acquired for the Times by then
Jerusalem Bureau Chief Thomas Friedman (now the
Times’ lead foreign policy columnist). The building orig-
inally belonged to a Palestinian family forced out in
Israel’s 1947-49 founding war. Israel afterward prevented
the family from returning and reclaiming their home.
Therefore, Times’ bureau chiefs are in the strange posi-
tion of living in a home that was stolen from Palestinians
(acquiring property by violent conquest is illegal in
today’s world).



Recent Situation:
Bronner, Kershner, & Khader Adnan

Rudoren’s predecessor as Jerusalem bureau chief,
Ethan Bronner, has a son who enlisted in the Israeli mili-
tary. When this conflict with impartiality was exposed,
even the Times” own ombudsman suggested that jour-
nalistic ethics required that Bronner be moved to a differ-
ent beat. Yet, Times then-editor Bill Keller insisted that
this gave Bronner “special sophistication” and kept him
in his position.

Bronner’s colleague at the bureau has been Isabel
Kershner, who will apparently be staying on. J.J.
Goldberg, editor of the Forward, writes: “Isabel
Kershner immigrated to Israel from her native England
as a young woman and spent a couple of decades in
Israeli journalism and Jewish education before joining
the Times a few years ago. By now she’s thoroughly
Israeli (and, for full disclosure, a friend).”

While pro-Israel Zealots vehemently attack Bronner
and Kershner when they cover Palestinian victimization,
the truth is that they overlook a great many instances.
For example, a 33-year-old Palestinian father of two
young girls (another child is on the way) was on a
hunger strike that lasted for 66 days. He was was near
death when he reportedly decided to end it on Feb 21.

The young man, Khader Adnan, was protesting his
imprisonment by Israel — he was never charged with a
crime — and the beatings and humiliations he endured
from Israeli interrogators. There was an extended inter-
national campaign about him that grew even more
urgent when doctors began warning after 45 days that he
was at risk of death. Eventually, there was so much pres-
sure world wide (including by UN Special Rapporteur
Richard Falk and EU Foreign Policy Chief Catherine
Ashton) that Israel announced it would release Adnan at
the end of his “sentence.”

Yet, Bronner and Kershner — and Times columnists
who frequently bemoan the alleged lack of a Palestinian
Gandhi - did not publish a single story on Adnan until
the 66th (and last) day of his hunger strike - after the
Washington Post had finally carried a report two days
before. The Times’ headline was the very bland,
“Hearing for Palestinian on Hunger Strike Is Set.

While Adnan’s is the longest Palestinian hunger
strike on record, through the years there have been hun-
dreds of hunger strikes by multitudes of Palestinians in

Israeli prisons; the Times almost never reports on them.
It's revealing to compare their numerous stories on the
Israeli tank gunner captured by Palestinians, Gilad
Shalit, to the sparsity of their reporting on Adnan and
others.

Overall, the thousands of Palestinian prisoners held
by Israel seem largely to have been invisible to Times’
reporters. While there have been gruesome reports of
their torture for decades, there is little indication that
Bronner or Kershner have investigated this or made

much, if any, effort to visit Palestinians in Israeli prisons.
Who is Jodi Rudoren?

Now that Bronner’s four-year term has come to an
end (he says he initiated the transfer himself and was not
pushed out over conflict of interest), it is not clear what
went into new editor Jill Abramson’s decision to choose
Rudoren for this powerful position.

A cum laude graduate from Yale, Rudoren’s journal-
istic experience appears to be limited to domestic sub-
jects. Most recently she had been head of the Times’
Education bureau. She speaks what she calls “functional
Hebrew” but no Arabic. It's unknown how much time, if
any, she has spent in Israel, whether she has family there,
or whether she has family members in the Israeli mili-
tary.

When Rudoren received a tweet by Palestinian-
American author Ali Abunimah, who noted that she
would be moving into stolen Palestinian property, she
responded: “Hey there. Would love to chat sometime.
About things other than the house. My friend Kareem
Fahim [a New York Times associate] says good things.”

This friendly but somewhat flip response to a serious
subject has caused Israel zealots to attack her. The
Atlantic’s Jeffrey Goldberg somewhat hysterically equat-
ed Abunimah, an author known for his intellectual
analysis, with Israeli Jewish supremacists known for
their violence.

Goldberg suggested that Rudoren should have
“twinned” her tweet to Abunimah by reaching out to
Kahanists — a group listed by both Israel and the U.S. as
terrorists. Goldberg should be pleased to learn that
Rudoren said she had done just that, telling the
Jerusalem Post, “One of the people I followed before
reaching out to Abunimah was David Ha'ivri.”

Ha’ivri is an extremist settler rabbi who was



involved with Jewish Defense League founder Meir
Kahane’s Kach terror group, celebrated the assassination
of former Prime Minister Yitzhak Rabin when he had
begun to make peace with Palestinians, and was convict-
ed some years ago for desecrating a mosque.

Abunimah, on the other hand, has written a book
called “One Country: A Bold Proposal to End the Israeli-
Palestinian Impasse,” in which he describes how Israelis
and Palestinians can live together in peace.

Rudoren’s knowledge of Hebrew may have been
bolstered by her summertime attendance at Camp
Yavneh, a Jewish camp in New Hampshire that has an
Israeli flag at the top of its website and boasts of its
“strong Israeli programming.” It features a six-weeks
“summer in Israel” program, though it’s unknown
whether Rudoren attended this.

The camp website states that the current boys’” head
counselor “grew up in Gush Etzion, Israel, and has
served as a Lieutenant Commander in the Israeli Army
in charge of 150 soldiers in the Givatti Brigade.” Another
counselor is a resident of the Israeli settlement of Efrat,
which, like all Israeli settlements, is built on confiscated
Palestinian land and is illegal under international law.

Despite an upbringing that appears to have included
considerable immersion in Zionist mythology, indica-
tions are that Rudoren may be working to widen her
view. She raves about a book by Peter Beinart called “The
Crisis of Zionism” and retweeted a message by blogger
Sami Kishawi. It’s interesting to note that the Times’ only
other female Jerusalem bureau chief, Deborah Sontag,
often provided exemplary coverage; her term seems to
have ended early.

Tweeting like a J-Street official?

Jeffrey Goldberg — who moved to Israel, became an
Israeli citizen, joined the Israeli army, and worked as a
prison guard at one of Israel’s most brutal prisons —
assures readers that Rudoren is still within the pro-Israel
fold, commenting, “I don’t know Rudoren... I do know
her sister, from synagogue, mainly, and I don’t think Jodi
is some sort of anti-Israel activist...”

Goldberg is concerned, however, that she is tweeting

“as if she’s a ] Street official.” For Goldberg this veers
dangerously toward anti-Israelism.

In reality, however, J Street is a pro-Israel organiza-
tion whose positions are dictated by what is good for
Israel. Its founder has just published a book entitled “A
New Voice for Israel.” If Goldberg’'s assessment of
Rudoren is accurate, then it appears that once again the
Times has a person at the helm of its reporting on Israelis
and Palestinians for whom Israelis are “family.” Quite
possibly, literally.

Rudoren may be intending to cover the region accu-
rately and with fairness. To do so, however, it appears
that she will need to overcome enormous ingrained bias,
relentless and vitriolic objections of the organized pro-
Israel community (quite likely including friends and
family), and pressure by many powerful Times advertis-
ers and colleagues.

On top of this, unless she chooses a different lifestyle
than her predecessors’, she will be living in Israel, her
children will go to Israeli schools, and her home will be
one of the thousands confiscated from Palestinians who
are now living and suffering largely out of sight, their
daily humiliations and victimization for the most part
invisible.

These winds may be so strong that even when
Rudoren believes she has stood upright against them, an
outside view may show her tilted far over in the Israeli
direction, her reporting on Israel-Palestine, to para-
phrase Dorothy Parker, covering the gamut from A to C.

Let us hope that this doesn’t occur.

Let us hope Rudoren understands that good report-
ing does not equate a false narrative with a factual one;
that she will not be, in Abunimah’s words, yet “another
New York Times reporter for whom Palestinians are just
bit players in someone else’s drama.”

Let us hope she understands that living in stolen
property is not a good base from which to report honest-
ly; that
Palestinian suffering while exaggerating that of Israelis is

“balance” achieved by underreporting
not balance, it is distortion. Let us hope, most of all, that
she does not view some human beings as more impor-
tant than others, but instead views all, regardless of their
religion or ethnicity, as family.

Alison Weir can be reached at contact@IfAmericansKnew.org.
This article along with full citations can also be read online at www.ifamericansknew.org/media/meet-nyt.html .
Bulk reprints of this article can be obtained from orders@IfAmericansKnew.org



