AMERICAN MEDIA
MISS THE BOAT

The good news was that USA Today had
finally discovered Israel’s attack on the
USS Liberty; the bad news was that it
relied on Israel partisans for the story's
context and that it omitted major facts.

It published a fraudulent statement that
then framed the entire story, and the
author of the article, Oren Dorell, is an
Israeli citizen - a fact that he and USA
Today neglected to tell readers.

Featuring an Addendum: NSA Intercepts
Reveal Israel’s Attack Was Intentional

www.lfAmericansKnew.org
6312 SW Capitol Hwy, #163, Portland, OR 97239
(202) 631-4060 * contact@IfAmericansKnew.org

AMERICAN' MEDNIA
R MISS THE BOAT™

i

For USA Today; Free[&om of the Press
Means the Right to Report It Wrong

Alison Weir
Founder of If Americans Knew
CounterPunch, June 23/24, 2007

apitol Hill, October 2003. It is a historic occasion. An independent,
Cblue-ribbon commission is to release its findings from an investigation
into an internationally significant 36-year-old attack on a US Navy ship that
left more than 200 American sailors killed or wounded.
The commission consists of:
¢ A former ambassador to one of the US’s most important allies
e AUS Navy rear admiral and former head of the Navy’s legal division
e A Marine general, America’s highest ranking recipient of the Con-
gressional Medal of Honor and the former Assistant Commandant of
Marines

e A US Navy four-star admiral, former Chairman of the Joint Chiefs



American Media Miss the Boat

of Staff (the highest military position in the country), former
Chief of Naval Operations, a World War II hero, and the only
Naval admiral to have commanded both the Pacific and the
Atlantic fleets.

The panel is moderated by a former ambassador who served as

Chief of Mission in Iraq and Deputy Director of Ronald Reagan's

White House Task Force on Terrorism.

The commission announces explosive findings:

¢ That the attack, by a US ally, was a “deliberate attempt to
destroy an American ship and kill her entire crew”

* That the ally committed “acts of murder against American
servicemen and an act of war against the United States”

* That the attack involved the machine-gunning of stretcher-
bearers and life rafts

* That “the White House deliberately prevented the U.S.
Navy from coming to the defense of the [ship]... never
before in American naval history has a rescue mission been
cancelled when an American ship was under attack”

* That surviving crewmembers were later threatened with
“court-martial, imprisonment or worse” if they talked to
anyone about what had happened to them; and were “aban-
doned by their own government”

* That due to the influence of the ally’s “powerful supporters
in the United States, the White House deliberately covered
up the facts of this attack from the American people”

* That due to continuing pressure by this lobby, this attack
remains “the only serious naval incident that has never
been thoroughly investigated by Congress”

* That “there has been an official cover-up without precedent
in American naval history”

* That “the truth about Israel's attack and subsequent White
House cover-up continues to be officially concealed from
the American people to the present day and is a national
disgrace”

FOOTNOTES

Congressional Record, October 11, 2004; Vol. 150, No. 130; pages E1886
to E1889 http:/ /thomas.loc.gov/cgi-bin/query/D?r108:2:./ temp/
~r108ulnpOX::

http:/ / www.ussliberty.org/supporters.htm
http:/ /ifamericansknew.org/ us_ints/ul-boston.html

A number of excellent articles in the military’s professional journals are
exceptions to this general media blackout; for example, “In Awesome
Peril: Heroism in Defense of the USS Liberty,” VFW Magazine, Richard
K. Kolb, June/July 2007, pp. 32-35. http:/ / www.ifamericansknew.org/
us_ints/ul-kolb.html. Inexplicably, however, to date this article has not
been posted on the VFW website. This failure to post a significant arti-
cle on Israel is reminiscent of an article published in Foreign Service
Journal on June 1, 2002 about the Israeli government'’s torture of
American citizens. This report also was not placed on the publication’s
website. It can be read at: http:/ /www.
parnersforpeace.org/inmedia/db200206010/

http:/ / www.ifamericansknew.org / us_ints/ul-staring.html
http:/ /www.ifamericansknew.org / us_ints / ul-peck.html
http:/ /ifamericansknew.org/us_ints/ul-moorer.html
http:/ /www.michaeloren.com /bio.htm

http:/ /ussliberty.org/

. http:/ / ussliberty.com/ thebiglie.htm
. http:/ /www.wrmea.com/archives/December_2003/0312014.html
. http:/ /www.asne.org/kiosk/archive/ principl.htm



NSA Intercepts Reveal Israel’s Attack was Intentional

Prostinak on the plane's intercom system, shouting, "I got something
crazy on UHE" the radio frequency band used by the Israeli Air Force.

"T'll never forget it to this day," said Tiffany, now a retired Florida
lawyer. He also remembers hearing the plane's pilot ordering the
NSA linguists to "start taping everything."

Prostinak said he and the others aboard the plane had been
unaware of the Liberty's presence 15,000 feet below, but had conclud-
ed that the Israelis' target must be an American ship. "We knew that
something was being attacked," Prostinak said.

After listening to the three recordings released by the NSA,
Prostinak said it was clear from the sequence in which they were num-
bered that at least two tapes that had once existed were not there.

One tape, designated A1104/A-02, begins at 2:29 p.m. local time,
just after the Liberty was hit by the torpedo. Prostinak said there was
a preceding tape, A1104/A-01.

That tape likely would have recorded much of the attack, which
began with the air assault at 1:56 p.m. Prostinak said a second tape,
which preceded one beginning at 3:07 p.m., made by another linguist
aboard the same plane, also appeared to be missing.

As soon as the EC-121 landed at its base in Athens, Prostinak
said, all the tapes were rushed to an NSA facility at the Athens airport
where Hebrew translators were standing by.

"We told them what we had, and they immediately took the tapes
and went to work," recalled Prostinak, who after leaving the Navy
became chief of police and then town administrator for the village of
Lake Waccamaw, N.C.

Another linguist aboard the EC-121, who spoke on condition that
he not be named, said he believed there had been as many as "five or
six" tapes recording the attack on the Liberty or its aftermath.

Andrea Martino, the NSA's senior media adviser, did not
respond to a question about the apparent conflict between the
agency's assertion that there were no recordings of the Israeli attack
and the recollections of those interviewed for this article.

Excerpted from John Crewdson, Tribune senior correspondent, “New revela-
tions in attack on American spy ship,” Chicago Tribune, October 2, 2007.

Alison Weir

* That “a danger to the national security exists whenever our
elected officials are willing to subordinate American inter-
ests to those of any foreign nation...” and that this policy
“endangers the safety of Americans and the security of the
United States”

Newsworthy?
ot when Israel is the attacking nation. Not when Israel is the
N”ally” to whose interests American needs are said to be subvert-
ed.

This extraordinarily high-ranking commission was reporting on
the 1967 Israeli attack on the USS Liberty. Many analysts believe that
the Liberty attack could be Israel’s undoing — at least as far as US sup-
port is concerned — if Americans knew the facts about it.

But they don’t. Here’s why:

A search of hundreds of the largest news media in this country
indexed by Lexis-Nexis does not turn up a single US newspaper that
mentioned this commission, a single US television station, a single US
radio station, a single US magazine. While it was mentioned in an
Associated Press report focusing on one of the commission’s most
dramatic revelations, Lexis reveals only a sprinkling of news media
printed information from this AP report, and those few that that did
failed to mention this commission itself, its extremely star-studded
composition, and the entirety of its findings.

Apart from a few members of the alternative press and the excel-
lent Washington Report on Middle East Affairs (not indexed by Lexis),
this commission might as well not have existed as far as most of the
US media is concerned — and therefore, the American public.

While the results of its investigation can be read in the
Congressional Record, “Findings of the Independent Commission of
Inquiry into the Israeli Attack on the USS Liberty, the Recall of
Military Rescue Support Aircraft while the Ship was Under Attack,
and the Subsequent Cover-up by the United States Government,”’

only an infinitesimal fraction of the American citizenry has any idea

3



American Media Miss the Boat

that a commission made up of some of the nation’s most respected
military leaders stated publicly and forcefully — on Capitol Hill — that
a US president chose to sacrifice US interests and US servicemen
(specifically, the 25 of the 34 dead who were killed after US rescue
missions were recalled) to Israeli interests, and then ordered a cover-
up of his actions.

Almost no one knows that the US’s purported “special” ally tried
to sink a Navy ship, and then quibbled for years over what it would
pay in compensation to the widows, children, and parents of those it
killed and to the United States for the ship it destroyed. (Thirteen years
later it grudgingly paid $6 million for a ship valued at $40 million.)

The one piece of this story that did make it into the mainstream
media has also remained astonishingly buried: testimony that pro-
vided the final nail in the coffin of claims that the Israeli attack —
which lasted two hours; consisted of rockets, napalm, and torpedoes;
and killed 34 Americans total and injured over 170 — was somehow
accidental.

This testimony, which was read at the Capitol Hill event, was by
Captain Ward Boston, the chief counsel to the one US government
investigation ever undertaken of this attack, the Naval Court of
Inquiry. This quickie investigation, overseen by Admiral John S.
McCain (the current Presidential contender’s father), who gave sub-
ordinates one week to conduct an investigation that normally would
have been allotted a minimum of six months, found the attack to be
a case of “mistaken identity.” The report, which focused on the per-
formance of the crew and the adequacy of communications, and
which excluded critical testimony from crew members, is the key-
stone in Israel partisans’ claims that the attack was accidental. All
other US reviews of the attack that state it was accidental cite this
investigation as their source.

For decades, Liberty crewmembers and authors such as James
Ennes, Stephen Green, Paul Findley, John Borne, and James Bamford

had provided substantial evidence that this conclusion was false.

4

Excerpts from John Crewdson, Chicago Tribune

"The flight commander was reluctant," Lang said in a subsequent
interview. "That was very clear. He didn't want to do this. He asked
them a couple of times, 'Do you really want me to do this?' I've
remembered it ever since. It was very striking. I've been harboring

this memory for all these years.

Key NSA tapes said missing
sked whether the NSA had in fact intercepted the communica-
Ations of the Israeli pilots who were attacking the Liberty, Kirby,
the retired senior NSA official, replied, "We sure did."

On its Web site, the NSA has posted three recordings of Israeli
communications made on June 8, 1967. But none of the recordings is
of the attack itself.

Indeed, the declassified documents state that no recordings of the
"actual attack" exist, raising questions about the source of the tran-
scripts recalled by Forslund, Gotcher, Block, Porter, Lang and Kirby.

The three recordings reflect what the NSA describes as "the after-
math" of the attack -- Israeli communications with two Israeli helicop-
ters dispatched to rescue any survivors who may have jumped into
the water.

Two of the recordings were made by Michael Prostinak, a
Hebrew linguist aboard a U.S. Navy EC-121, a lumbering propeller-
driven aircraft specially equipped to gather electronic intelligence.

But Prostinak said he was certain that more than three recordings
were made that day.

" can tell you there were more tapes than just the three on the
Internet," he said. "No doubt in my mind, more than three tapes.”

At least one of the missing tapes, Prostinak said, captured Israeli
communications "in which people were not just tranquil or taking
care of business as normal. We knew that something was being
attacked," Prostinak said. "Everyone we were listening to was excited.
You know, it was an actual attack. And during the attack was when
mention of the American flag was made."

Prostinak acknowledged that his Hebrew was not good enough
to understand every word being said, but that after the mention of the
American flag "the attack did continue. We copied [recorded] it until
we got completely out of range. We got a great deal of it."

Charles Tiffany, the plane's navigator, remembers hearing

17



NSA Intercepts Reveal Israel’s Attack was Intentional

who is now dead, that the White House was "very angry,”" and that
"the reason for this is that the Americans probably have findings
showing that our pilots indeed knew that the ship was American."

According to a memoir by then-CIA director Richard Helms,
President Johnson's personal anger was manifest when he discovered
the story of the Liberty attack on an inside page of the next day's New
York Times. Johnson barked that "it should have been on the front
page!"

Israeli historian Tom Segev, who mentioned the cables in his
recent book "1967," said other cables showed that Harman's source for
the second cable was Arthur Goldberg, then U.S. ambassador to the
United Nations.

The cables, which have been declassified by the Israelis, were
obtained from the Israeli State Archive and translated from Hebrew
by the Tribune.

Oliver Kirby, the NSA's deputy director for operations at the time
of the Liberty attack, confirmed the existence of NSA transcripts.

Asked whether he had personally read such transcripts, Kirby
replied, "I sure did. I certainly did."

m

"They said, 'We've got him in the zero," Kirby recalled, "whatev-
er that meant -- I guess the sights or something. And then one of them
said, 'Can you see the flag?' They said 'Yes, it's U.S, it's U.S.' They said
it several times, so there wasn't any doubt in anybody's mind that
they knew it."

Kirby, now 86 and retired in Texas, said the transcripts were
"something that's bothered me all my life. I'm willing to swear on a
stack of Bibles that we knew they knew."

One set of transcripts apparently survived in the archives of the
U.S. Army's intelligence school, then located at Ft. Holabird in
Maryland.

W. Patrick Lang, a retired Army colonel who spent eight years as
chief of Middle East intelligence for the Defense Intelligence Agency,
said the transcripts were used as "course material" in an advanced
class for intelligence officers on the clandestine interception of voice
transmissions.

"The flight leader spoke to his base to report that he had the ship
in view, that it was the same ship that he had been briefed on and that

it was clearly marked with the U.S. flag," Lang recalled in an e-mail.

16

Alison Weir

Numerous American officials of cabinet-level positions and the
equivalent have stated publicly that they believed the attack to be
intentional. Senior military, diplomatic and intelligence officials had
long held that the magnitude and duration of the attack on the easily
recognizable ship precluded any possibility that it was a mistake.?

Captain Boston’s testimony was a dramatic confirmation that
they were correct.

In his testimony, Boston stated that he had decided to end his 30-
year silence and was going to expose the truth: the Court of Inquiry
conclusions had been a sham. President Lyndon Johnson and his sec-
retary of defense, Robert McNamara, had ordered the court to cover
up the fact that all the evidence had indicated clearly that the attack
had been intentional.?

Somehow the major media missed this, even though AP, uncharac-
teristically, had an excellent news report on it. There was no report in
USA Today, the New York Times, the Washington Post, the LA Times...
you name it, and they probably missed it. Despite the significance of
this new evidence, only a handful of newspapers printed it, mostly
small, regional ones; a Lexis search a few days later revealed nine.

A major tree had fallen in the forest, and almost no one heard it,
because the US media chose not to report it.

This mainstream media blind spot has continued, and with it an
American cover-up of astounding proportions.*

June 8th, 2007, was the 40th anniversary of this attack. There
were moving ceremonies in commemoration of the fallen at
Arlington National Cemetery, the Naval Academy, and the Naval
War Memorial in Washington DC. Survivors placed wreaths for their
shipmates, sisters remembered their brothers; mothers wept yet

again for their sons.

Media AWOL on Liberty
Somehow CNN missed this; ABC World News Tonight, CBS
Evening News, NBC Nightly news missed it. Despite the fact that

5



American Media Miss the Boat

the USS Liberty was the most decorated ship in American history;
despite the fact that its commander received the Congressional Medal
of Honor; despite the fact that a War Crimes Report on the unpro-
voked attack has been filed by the crew, and that members of the mil-
itary elite are calling for a sustained, public investigation; despite the
fact that a Naval rear admiral stated that the Liberty honorees had suf-
fered “an unprecedented injustice... at the hands of our very own
Navy and government;”* the national media almost entirely ignored
the Liberty, its crew, and its significance. The Washington Post, in
whose backyard this all occurred, printed nary a word on any of it.
Not a single mainstream news outlet reported the statement by for-
mer high-ranking career diplomat and Reagan appointee
Ambassador Edward Peck comparing the treatment of Pat Tillman’s

death to the treatment of Liberty casualties:

The US has just gone through a long, painful, costly and
embarrassing effort to unravel the cover-up of the death by
friendly fire of Pat Tillman in Afghanistan. American ser-
vicemen will be punished for attempting to conceal the cir-
cumstances of the accidental killing of a single American
soldier by his own comrades. It is totally unacceptable that
even though Israeli servicemen would not receive punish-
ment for carrying out orders...that resulted in the killing
and wounding of more than 200 of the Liberty’s crew, our
government has steadfastly refused to permit the survivors
of the heaviest attack on a Navy ship since WWII to tell
properly constituted official investigators what happened
on that fateful day.

This is obsequious, unctuous subservience to the peripher-
al interests of a foreign nation at the cost of the lives and
morale of our own service members and their families. It
should no longer be condoned.®

While AP did have a story on the Liberty on June 8th, the report,
oddly, was filed from Israel and was sent out only internationally; US
editors never saw it. Where the US media did produce stories, almost
all (like the above AP story) gave the Israeli invention — that “investi-

gations” showed it was accidental.

6

Excerpts from John Crewdson, Chicago Tribune

a retired CIA officer, who spoke on condition that he not be named
discussing a clandestine informant.

"He thought history would change its course," the CIA officer
recalled. "Israel attacking the U.S. He was certain, listening in to the
Israeli and American comms [communications], that it was deliberate."

The late Dwight Porter, the American ambassador to Lebanon
during the Six-Day War, told friends and family members that he had
been shown English-language transcripts of Israeli pilots talking to
their controllers.

A close friend, William Chandler, the former head of the Trans-
Arabian Pipe Line Co., said Porter recalled one of the pilots protest-
ing, "But sir, it's an American ship -- I can see the flag!' To which the
ground control responded, 'Never mind; hit it!"

Porter, who asked that his recollections not be made public while
he was alive because they involved classified information, also dis-
cussed the transcripts during a lunch in 2000 at the Cosmos Club in
Washington with another retired American diplomat, Andrew
Kilgore, the former U.S. ambassador to Qatar.

Kilgore recalled Porter saying that he "saw the telex, read it, and
passed it right back" to the embassy official who had shown it to him.
He quoted Porter as recalling that the transcript showed "Israel was
attacking, and they know it's an American ship."

Haviland Smith, a young CIA officer stationed in Beirut during
the Six-Day War, said that although he never saw the transcript, he
had "heard on a number of occasions exactly the story that you just
told me about what that transcript contained."

He had later been told, Smith recalled, "that ultimately all of the
transcripts were deep-sixed. I was told that they were deep-sixed
because the administration did not wish to embarrass the Israelis."

Perhaps the most persuasive suggestion that such transcripts
existed comes from the Israelis themselves, in a pair of diplomatic
cables sent by the Israeli ambassador in Washington, Avraham
Harman, to Foreign Minister Abba Eban in Tel Aviv.

Five days after the Liberty attack, Harman cabled Eban that a
source the Israelis code-named "Hamlet" was reporting that the
Americans had "clear proof that from a certain stage the pilot discov-
ered the identity of the ship and continued the attack anyway."

Harman repeated the warning three days later, advising Eban,

15



NSA Intercepts Reveal Israel’s Attack was Intentional

Squadron, an adjunct of the NSA, at Son Tra, Vietnam.

"It was clear that the Israeli aircraft were being vectored directly
at USS Liberty," Gotcher recalled in an e-mail. "Later, around the time
Liberty got off a distress call, the controllers seemed to panic and
urged the aircraft to 'complete the job' and get out of there."

Six thousand miles from Omaha, on the Mediterranean island of
Crete, Air Force Capt. Richard Block was commanding an intelligence
wing of more than 100 analysts and cryptologists monitoring Middle
Eastern communications.

The transcripts Block remembered seeing "were teletypes, way
beyond Top Secret. Some of the pilots did not want to attack," Block
said. "The pilots said, 'This is an American ship. Do you still want us
to attack?’

"And ground control came back and said, 'Yes, follow orders."

Gotcher and Forslund agreed with Block that the Jerusalem Post
transcript was not at all like what they remember reading.

"There is simply no way that [the Post transcript is] the same as
what I saw," Gotcher said. "More to the point, for anyone familiar with
air-to-ground [communications] procedures, that simply isn't the way
pilots and controllers communicate."

Block, now a child protection caseworker in Florida, observed
that "the fact that the Israeli pilots clearly identified the ship as
American and asked for further instructions from ground control
appears to be a missing part of that Jerusalem Post article."

Arieh O'Sullivan, the Post reporter who made the newspaper's
transcript, said the Israeli Air Force tapes he listened to contained
blank spaces. He said he assumed those blank spaces occurred while
Israeli pilots were conducting their strafing runs and had nothing to

communicate.

'But sir, it's an American ship!'
orslund, Gotcher and Block are not alone in claiming to have read
Ftranscripts of the attack that they said left no doubt the Israelis
knew they were attempting to sink a U.S. Navy ship.
Many ears were tuned to the battles being fought in and around
the Sinai during the Six-Day War, including those belonging to other
Arab nations with a keen interest in the outcome.

"Thad a Libyan naval captain who was listening in that day," said

14

Alison Weir

USA Today: Covering-up the Cover-up
SA Today is a case in point. According to its website, USA Today
Uis the nation's top selling newspaper. Its average daily circula-
tion is 2.3 million and it is available worldwide.

USA Today has a history of missing stories on the Liberty. It neg-
lected to report on Ward Boston’s historic revelations; it missed the
independent commission’s Capitol Hill announcement; it refused to
print an op-ed by commission chairman and former chairman of the
Joint Chiefs of Staff, Admiral Thomas Moorer (later published by the
military newspaper Stars and Stripes.”). In fact, in its 25-year history, it
appears that USA Today had never carried a single news report on the
USS Liberty.

On the June 8th anniversary, USA Today finally published a news
story about the Liberty: "Coverup theory alive at USS Liberty reunion."
The good news was that USA Today had finally discovered the Liberty;
the bad news was that it relied on Israel partisans for the story’s con-
text and that it omitted major facts. Most troubling, it published a
fraudulent statement that then framed the entire story.

While there are numerous objective US experts on this attack,
USA Today's reporter Oren Dorell chose to use only analysts with ties
to Israel: Michael Oren, who was born and grew up in the United
States where he was active in Zionist youth movements, emigrated to
Israel where he took Israeli citizenship, served in the Israeli army,
participated in Israel’s first invasion of Lebanon, and, most recently,
served as a Major in the Reserve during Israel’s 2006 invasion®; and
Mitchell Bard, a former editor of the Near East Report, the publication
produced by the American Israel Public Affairs Committee (AIPAC),
Israel’s lobby in the United States. (None of this information was in
Dorell’s article). Despite the fact that the Liberty survivors have creat-
ed an award-winning website’ containing first-hand testimonies and
exhaustive documentation on the attack, and that there are addition-
al websites with valuable information, Dorell’s article mentioned

only one website — Bard’s.



American Media Miss the Boat

While Dorell did interview crewmembers, his failure to include
any of the massive evidence supporting their contention that the
attack was intentional conveyed the impression that these survivors
were simply traumatized conspiracy theorists. Worse yet, he preced-
ed their statements with a sentence that contained an outright false-
hood: “Israel has always insisted the attack was a case of mistaken
identity, and 11 U.S. investigations over the years have reached the
same conclusion."

While it is true that Israel proclaims its innocence, the second half

of this statement is, quite simply, a fabrication.

The Myth of the “11 Investigations”

f USA Today had investigated this claim, continually put forward
Iby Israel partisans, its editors would have discovered that in 2006
the reference librarian at the Library of Congress had investigated
this allegation and found it to be false:

After checking numerous resources, including the CIS
(Congressional Information Service) Indexes to Congressional
Hearings (both published and unpublished), and the Public
Documents Masterfile, I could find no evidence that the Congress
ever held hearings or launched an investigation into the June 8, 1967
incident with the USS Liberty."

Even earlier, in 2003, a writer for the Washington Report on Middle
East Affairs, Terence O’Keefe, investigated this claim and similarly
found it to be hokum. In his subsequent article, also clearly missed by
USA Today, O'Keefe discussed each of these alleged “investigations,”
as well as their alleged conclusions. Following are excerpts from his
report:"

1. The U.S. Navy Court of Inquiry: The court concluded
that “available evidence combines to indicate...[that the
attack was| a case of mistaken identity.” ...According to
Captain Ward Boston, chief legal counsel to the Court of

Inquiry, the court found that the attack was deliberate, but
reported falsely that it was not, because they were directed

8

Excerpts from John Crewdson, Chicago Tribune

ADDENDUM: NSA INTERCEPTS REVEAL
ISRAEL’S ATTACK WAS INTENTIONAL

n Oct 2, 2007 the Chicago Tribune published an explosive,
Othoroughly researched article by Tribune Senior
Correspondent John Crewdson revealing that US intelligence had
intercepted communications of the attacking Israeli pilots indicat-
ing that the Israelis knew they were attacking an American naval
vessel.

The Tribune begins with statements by Steve Forslund, who
“worked as an intelligence analyst for the 544th Air
Reconnaissance Technical Wing, then the highest-level strategic
planning office in the Air Force.”

In the following excerpt, Forslund describes the surveillance
report he read as it rolled off the teletype machine behind the

sealed vault door at Offutt Air Force Base in Omaha:

"The ground control station stated that the target was American
and for the aircraft to confirm it," Forslund recalled. "The aircraft did
confirm the identity of the target as American, by the American flag.

"The ground control station ordered the aircraft to attack and
sink the target and ensure they left no survivors."

Forslund said he clearly recalled "the obvious frustration of the
controller over the inability of the pilots to sink the target quickly and
completely.”

"He kept insisting the mission had to sink the target, and was
frustrated with the pilots' responses that it didn't sink."

Nor, Forslund said, was he the only member of his unit to have
read the transcripts. "Everybody saw these," said Forslund, now
retired after 26 years in the military.

Forslund's recollections are supported by those of two other Air
Force intelligence specialists, working in widely separate locations,
who say they also saw the transcripts of the attacking Israeli pilots'
communications.

One is James Gotcher, now an attorney in California, who was

then serving with the Air Force Security Service's 6924th Security

13



American Media Miss the Boat

the FX series Rescue Me misstated a family relationship. Sheila is the
widow of Tommy's cousin.” Nothing, however, on their erroneous
reporting on an incident of profound geopolitical importance.

I am not privy to the internal workings of USA Today and the
individual predilections of its writers, editors and owners, so I have
no idea what is going on. I don’t know if reporter Oren Dorell and / or
his editors unconsciously or consciously tilt toward Israel, or whether
they were simply sloppy. I don’t know if their refusal to correct an
obvious mistake is caused by defensiveness or arrogance, partiality
toward Israel or unwillingness to trigger the displeasure of pro-Israel
superiors or Israeli-centric readers/advertisers. I don’t know if it’s
that they prefer the explanations of the powerful to the facts of the
powerless, or simply that they don’t like to admit mistakes. I don’t
know if it’s all of the above, or whether they’re just too busy to both-
er and too jaded to care.

Whatever the reason, until American news media start being con-
scientious enough to get their reports on Israel right, Americans are
going to continue being disastrously misinformed about one of the
globe’s most destabilizing, tragic, and potentially calamitous areas of
conflict. When the media refuse to report on findings by a four-star
US Navy admiral and the highest ranking Medal of Honor recipient
in the United States, and ignore an affidavit of historic proportions,
perhaps it’s not surprising that they also ignore the 18-month truce
conducted by Hamas despite continuing Israeli violence, the role in
the current Palestinian strife played by Israeli-orchestrated policies of
divide-and-conquer, and that they perpetually, just as in the USS
Liberty attack, report the context dead wrong.

If you think it's worth a few minutes of your time to contact USA
Today's corrections department, you'll find their email address reassuring:

“Commitment to Accuracy” accuracy@usatoday.com (800-872-7073)

Alison Weir

by the president of the United States and the secretary of
defense to report falsely. So the findings are fraudulent. Yet
these fraudulent findings were the basis for several other
reports that followed.

2. The Joint Chiefs of Staff Report of June 1967: This was an
inquiry into the mishandling of several messages intended
for the ship. It was not an investigation into the attack. It
did not exonerate Israel, because it did not in any way con-
sider the question of culpability.

3. CIA report of June 13, 1967: This interim report, complet-
ed five days after the attack, reported “our best judgment
[is] that the attack...was a mistake.” No investigation was
conducted, and no first-hand evidence was collected. Then-
CIA Director Richard Helms concluded and later reported
in his autobiography that the attack was planned and delib-
erate.

4. Clark Clifford report of July 18, 1967: Clark Clifford was
directed by Lyndon Johnson to review the Court of Inquiry
report and the interim CIA report and “not to make an
independent inquiry.” His was merely a summary of other
fallacious reports, not an “investigation”... The report
reached no conclusions and did not exonerate Israel... On
the contrary, Clifford wrote later that he regarded the attack
as deliberate.

5. and 6. Two Senate meetings: The Committee on Foreign
Relations meeting of 1967 and Senate Armed Services
Committee meeting of 1968 were hearings on unrelated
matters which clearly skeptical members used to castigate
representatives of the administration under oath before
them. Typical questions were, “Why can’t we get the truth
about this?” They were not “investigations” at all, but
budget hearings, and reported no conclusions concerning
the attack. They did not exonerate Israel.

7. House Appropriations Committee meeting of April and
May 1968: This was a budget committee meeting which
explored the issue of lost messages intended for the ship. It
was not an investigation and reported no conclusions con-
cerning the attack.



American Media Miss the Boat

8. House Armed Services Committee Review of
Communications, May 1971: Liberty communications were
discussed along with other communications failures. The
committee reported no conclusions concerning the attack.

9. Senate Select Committee on Intelligence, 1979/1981:
[Miami bankruptcy judge A. Jay Cristol, author of a book
exonerating Israel] claims that the committee investigated
the attack and exonerated Israel, yet he has been unable to
provide minutes, a report or other evidence of such an
investigation. Rules of the select committee require that any
committee investigation be followed by a

report. There is no report of such an investiga- The tra nscr/pts Block remembered
tion; ergo, there was no such investigation. seeing “were teletypes, way beyond
10. National Security Agency Report, 1981:  Top Secret. Some of the pilots did
Upon the publication in 1980 of “Assaultonthe ot want to attack,” Block said. “The
pilots said, ‘This is an American
ship. Do you still want us to attack?'”

Liberty” by James Ennes, the National Security
Agency completed a detailed account of the
attack. The report drew no conclusions,
although its authors did note that the deputy

director dismissed the Israeli excuse (the “And ground control came back and
said, ‘Yes, follow orders.

Yerushalmi report) as “a nice whitewash.” The
report did not exonerate Israel.

11. House Armed Services Committee meeting of
1991/1992: Though cited by Mr. Cristol as an investigation
which exonerates Israel, the U.S. government reports no
record of such an investigation. Cristol claims that the
investigation resulted from a letter to Rep. Nicholas
Mavroules from Joe Meadors, then-president of the USS
Liberty Veterans Association, seeking Mavroules” support.
Instead of responding to Liberty veterans, however,
Congressman Mavroules referred the matter to Mr. Cristol
for advice. Survivors heard nothing further. Meadors’ letter
was never answered. The U.S. government reports that
there has been no such investigation.

Ethics the USA Today Way

Alison Weir

one of commission. According to the American Society of Newspaper
Editors Statement of Principles, both types require a correction.”
Specifically, it was unconscionable for USA Today to include the
finding of the Naval Court of Inquiry, as it had, while omitting the
fact that its chief counsel had subsequently disavowed the inquiry.
Nevertheless, given the fact that newspapers rarely correct omis-
sions, and given the power dynamics of the situation (a national
newspaper has a great deal, a reader next to none; the Israel lobby has
a massive amount, the Liberty survivors barely any) I didn’t expect
USA Today to run a correction on this omission.
However, an outright, irrefutable error, I
thought, was a different matter. When a statement is
shown to be erroneous, papers usually run a simple,
short correction in a corrections box. Since the
paper’s claim that there have been 11 US investiga-
tions finding “mistaken identity” is without any sub-
stantiation whatsoever, I felt it would be impossible
i for USA Today editors to deny the need to correct it.
I was right. It was impossible for them to deny
this. So, instead, they (1) created a new definition for a word they
couldn’t justify (investigation), (2) defended a different statement,
one from the middle of the article (which was also incorrect; I am now
asking that they correct this one as well) and (3) stated that what they
had meant to convey was not wrong, and therefore they didn’t need
to correct the statement that they still had not denied was incorrect.
It has been one of my more bizarre exchanges with US editors.
It is now more than two weeks since I first contacted USA Today
about its need to run a correction. In that time they’ve run over 25
corrections. For example, on June 19th they were careful to inform
readers: “A daily feature Friday tracking Barry Bonds' progress
toward Hank Aaron's career home run record misidentified the home

city of the Braves when they signed Aaron in 1952. It was Boston.” On

ﬁ rmed with this information, I contacted USA Today about their story.

15th th he ti 11 th, lic: “A
They had committed two significant errors: one of omission and June 15th they took the time to tell the public: “A story Wednesday on

10 I



