UK Press bias towards Israeli Ambassador

Palestinian Ambassador ignored

2,000% more press coverage for Mr Ron Prosor

Arab Media Watch report demonstrates UK press favouritism

Peter Tatchnell
January 15, 2009

London, UK – The London-based press watchdog, Arab Media Watch (AMW), has produced research demonstrating that British press reporting of the Middle East conflict has massively favoured the Israeli Ambassador to the almost complete exclusion of the Palestinian Ambassador.

A statement released by Arab Media Watch “expresses concern at the frequent use by the British press of Israeli Ambassador Ron Prosor, compared with the near-total absence of his Palestinian counterpart Manuel Hassassian.”

AMW’s claim of bias is supported by London-based human rights campaigner Peter Tatchell:

“This research shows that the Israeli Ambassador has received 2,000% more UK national press coverage than his Palestinian opposite number, Ambassador Hassassian. Such bias does not give the British people a balanced perspective on the Israel-Palestine conflict and the tragic events in the Palestinian territories.

“The non-reportage of Mr Hassassian is particularly regrettable because he is a voice of Palestinian moderation, peace and constructive dialogue. By denying him coverage, the press is handing a propaganda victory to Israel and Hamas and allowing the hawks on both sides to dominate the public debate.

“This one-sided coverage of the Israeli Ambassador to the exclusion of the Palestinian Ambassador is evidence of partisanship, which does not assist balance, understanding or progress towards a solution to the Middle East conflict,” said Mr Tatchell.

According to AMW’s survey, from the time that Mr Prosor became Israeli Ambassador to the UK at the end of 2007 until the end of 2008, there have been 40 items (news articles, commentaries, editorials and letters) either by him, quoting him or mentioning him in British national newspapers.

In contrast, during the same period, Ambassador Hassassian has been mentioned only twice in the UK national press – both times in the Guardian, quoted in two articles by Middle East editor Ian Black. This is 20 times fewer mentions than Mr Prosor.

Mr Prosor has been reported in the following newspapers:

Newspaper No. of Items % of Items
Daily Telegraph 16 40
The Times 6 15
The Guardian 5 12.5
The Independent 5 12.5
Daily Mail 3 7.5
The Sun 1 2.5
Daily Mirror 1 2.5
Daily Star 1 2.5
News of the World 1 2.5
The Observer 1 2.5

"For the sake of balance, this should be rectified, particularly given the importance of the Israeli-Palestinian conflict, the frequency with which it is reported, and the regular use of Prosor," said AMW chairman Sharif Hikmat Nashashibi.

"Our findings call into question Prosor's complaint in the Telegraph that 'coverage of the Israeli-Palestinian conflict is routinely tainted with bias' against his country. Prosor's views are clearly and overwhelmingly more prevalent than his Palestinian counterpart."

Nashashibi added:

"Hassassian is an able and eloquent spokesman who is readily available to the media. Making use of him would contribute to a sense of even-handedness in British press coverage, which would benefit readers."

AMW expresses particular concern over the coverage by the Telegraph, not just because of the frequent platform it provides Mr Prosor, but because AMW has been writing to the newspaper since July 2008 requesting an explanation for the total absence of Hassassian in its pages. We have yet to receive a reply, though we have been promised one three times.

Here is a breakdown of the national press coverage of the Israeli Ambassador

Mr Prosor has authored six commentaries:

- three in the Telegraph
- two in the Guardian
- one in the Sun

A further four commentaries quoted him:

- three in the Telegraph (two by Con Coughlin, one by David Hughes)
- one in the Times (Hugo Rifkind)

Mr Prosor was quoted in 18 news articles:

- six in the Telegraph (including by Martin Beckford, Tim Butcher, Duncan Gardham and Con Coughlin)
- four in the Times (James Hider and Richard Beeston)
- three in the Independent (two by Donald Macintyre, one by Ian Johnston)
- one each in the Mail (Liz Thomas), Guardian (Toni O'Loughlin), Daily Mirror (Andrew Gregory), Daily Star (anonymous) and Observer (David Hills)

He was mentioned in a further 10 news articles:

- two each in the Telegraph (Charlotte Bailey and Tom Peterkin), Mail (Alex Brummer and anonymous), Guardian (Rory McCarthy and Toni O'Loughlin) and Independent (Ian Herbert, Andy McSmith and Mark Hughes)
- once each in the Times (Ruth Gledhill) and News of the World (anonymous)

The Telegraph also published a letter by Prosor, and an editorial mentioning him.


Arab Media Watch is an independent, non-profit watchdog set up in 2000 to strive for objective coverage of Arab issues in the British media.


Israel-Palestine Timeline

Israel-Palestine Timeline: The human cost of the conflict records photos and information for each person who has been killed in the ongoing violence.

History of the Israel Lobby

Alison Weir's book Against Our Better Judgement: How the U.S. was used to create Israel brings together meticulously sourced evidence to outline the largely unknown history of U.S.-Israel relations.

Buy it on Amazon, and visit the book website for reviews, more ordering options, and upcoming author events.

Information largely missing from U.S. news reports. Read the Blog

Related Articles

Myra Noveck & The New York Times: Another Journalist With Children In The Israeli Military

Jodi Rudoren, Another Member of the Family: Meet the New York Times’ New Israel-Palestine News Chief

US Media and Israeli Military: All in the Family

Ethan Bronner's Conflict With Impartiality: NYT's Israel Editor's Sticky Situation

Is "pundit" actually Israeli military officer?

AP's Matti Friedman: Israeli citizen and former Israeli soldier

Placing the Fox in Charge of the Hen House
Washington Post Book Reviews on Israel

Some Muslims Are Not Bad:
The Message of PBS’s “Crossroads” Series

More on Bias

Media Report Cards

Deadly Distortion: Associated Press
Jan. 2004 - Dec. 2004

Off the Charts: ABC, CBS, & NBC
Sep. 2000 - Sep. 2001
Jan. 2004 - Dec. 2004

Off the Charts: New York Times
Sep. 2000 - Sep. 2001
Jan. 2004 - Dec. 2004

SF Chronicle (CA) Report Card
Sep. 2000 - Mar. 2001

San Jose Mercury News (CA) Report Card
Oct. 2002 - Mar. 2003

San Jose Mercury News (CA) Report Card
Apr. - Sep. 2002

New London Day (CT) Report Card
Mar. - Jun. 2003


Times Warp: What The New York Times doesn't tell you about Palestine and Israel

Short Movie: AP Erased Footage of Palestinian Boy Being Shot – Watch Online!

AUPHR Report – Accuracy in Oregonian Coverage of the Palestine / Israel Conflict

FAIR Report – The Illusion of Balance

Book – Bad News from Israel

Leaked Document: Israeli Communications Priorities 2003

Related Organizations

Fairness and Accuracy in Reporting

Committee to Protect Journalists

Reporters Without Borders

Stay Informed

Sign up for our mailing list and receive an email whenever we post a new article on our news site, Israel-Palestine News.

This website is printer-friendly. Please Print this article and share it with your friends and family.